October 24, 2018

"YANG ZAHIR TAK MELAMBANGKAN KEPERIBADIAN !"

" Tak kan ustaz nak menipu!"..

" Eh, dia selalu ke masjid lah, tak kan dia terima rasuah!"..

" Panjang tudung dia,mesti solat tak tinggal!"..

" Eh! bukan ke tu samseng kawasan sini, kenapa dia bagi pengemis tu makan?"..

"Tu kan pelacur yang kita terserempak kat lorong gelap semalam, kenapa dia ada kat surau kita ni?"..



Dan bila namanya manusia, sifatnya itu tak rigid.. Sekelip mata mampu berubah tingkahlakunya. Bukannya aku mahu mengkritik ataupun mengadili manusia lain cumanya mahu muhasabah diri agar tidaklah tergolong dalam golongan manusia yang sok baik..sok suci..

Mentaliti manusia zaman milenium ini masih di zamanya purba kala mungkin. Stereotaip terhadap lahiriah. Prejudis terhadap apa yang di percaya. Mendiskriminasi golongan yang dibenci dihina. Siapa kau untuk menghakimi setiap apa yang dilaku manusia sekelilingnya kau. Ingat! kau berasa diri terhormat, tinggi darjat kerna AIBnya kau masih ditutup segalanya. Tidak semua yang terihat di pancaindera persis dengan apa yang terkandung dalam sanubari manusia itu.

Tidak perlu mengadili manusia lain pada luarnya kerna manusia itu belum tentu seperti yang kau sangka. Mungkin manusia itu yang bakal menjadi malaikat penyelamat untuk kau masa depan nantinya.




P/s: cantik luar,cantik dalam, cantik dengar sini..kalau cantik senyum,cantik mesti cantik lagi..(hahhh~kakak nyanyi lagi kau..)

P/s: moga aku ,kau dan mereka berhenti meghakimi manusia lain

P/s : moga jauhkan pemikiran yang konservatif aku, kau dan mereka juga.





No comments:

Post a Comment

Latest newzz!

"KAKI BODEK"

Tak sah kalau satu hari kau tak mengipas untuk dapatkan sekelumit perhatian. Biar yang lainnya memandang tepat ke arah kau dan yes! misi ber...