January 20, 2018

IMPAK AYAT KE ATAS KIN

"Apa yang patut kita cintai adalah CINTA itu sendiri, Apa yang patut kita musuhi adalah PERMUSUHAN itu sendiri"

" Kadang kita perlu mundur sedikit untuk melompat lebih jauh"


Assalamualaikum...

Dua ayat kat atas paling terkesan kat aku. Ni ayat dalam movie AYAT-AYAT CINTA  2. Ayat first tu yang Fahri (Fedi Nuril) ucap dalam debat ilmiah dia dengan Baruch (Bront). As usual lah Fahri nampak paling Hero kat situ bila nenek Catarina mencelah dalam debat tu. Dan buat aku terfikir betapa indah cinta digambarkan. Cinta mahkluk tak rigid. Mampu berubah-ubah mengikut keadaannya manusia itu beremosi. Dan emosi sukar dikawal lalu alpha. Aku sangat suka motif yang AAC2 ni ketengahkan. Bukan kita membantu seseorang individu tu ikut agama dia, keturunan dia, atau darjat dia kat dunia ni. Tapi bantu individu atas dasar kemanusiaan. Aku pun tak tau aku mampu buat macam Fahri buat atau tak. Banyak scene dalam AAC2 buat aku berfikir sejenak apa sumbangan aku untuk masyarakat..haha well aku harap dapat membantu walaupun sikit.
Apa yang perlu kita jauhi adalah bermusuhan dengan orang sekeliling. Bila kita sendiri membenci dengan kehidupan yang kita jalani,pasti hati takan tenang dengan melihat kesenangan orang lain. Dan timbullah perasaan hasad dengki yang mana nak menjatuhkan seseorang. Orang macam ni teruskan hidup atas penderitaan orang lain. Baru dia rasa senang dan puas. Moga aku, suami dan keluarga dijauhkan segala perasaan negatif dengan orang sekeliling.  Janganlah mencetus perbalahan. Aku pernah dengar orang cakap mengaku salah lagi susah daripada meminta maaf. kadang-kadang kita perlu mengalah.tapi bukan beerti kita kalah. Mungkin kita lebih sayangkan keamanan dan pertalian yang terjalin. bencilah permusuhan itu pasti kau aman. kann..

Ayat kedua ni Fahri ucap time dia nak kena transfer g University Oxford kalau tak silap aku lah. Termotivasi jap aku dengar time Fahri ucap tu. Tak kisahlah walau tinggi mana tahap kau sekarang jangan sombong. Jangan rasa selesa dengan nikmat yang ada dan menzalimi yang lainnya. Kadang- kadang kita perlu buat keputusan yang sukar lagi- lagi yang melibatkan masa depan sebab kita tak boleh nampak jelas apa yang akan berlaku jika kita ambil jalan ni atau itu. Tapi ingat kita masih boleh predict. Bila kita dah punya kata putus, kita harus nekad. Jangan ketepikan hal-hal yang kecil sebab itu yang paling terkesan ke atas kita kelak. Tapi ayat Fahri ni buat aku rasa takpa untuk kita merasa keluar dari zone selesa dan try something yang baru utnuk merasa pengalaman yang mungkin kita takan dapat jika kita tak berganjak dari tempat selesa kita. so memang lepas ni, sebelum buat sesuatu decision tu maybe ayat Fahri ni akan  terlintas kat kepala hotak aku dulu. hahaha.. maybe akan jadi references gak. (tengok keadaan) Moga dipermudahkan segala urusan dunia aku dan kalian.



p/s : Scene yg paling tak boleh bla, bila Keira mintak Fahri kawin dengan dia. wahh kacau betul budak tu. Berani dia mintak nikah depan zaujah Fahri. SALUTE! sampai macam tu sekali dia nak balas kebaikan Fahri. Woo!

p/s 2 : haaa lagi satu yang buat aku fikir..semua omputih tu tau pulak bahasa indonesia sampai si Fahri lecture pun gune bahasa indonesia. yang omputih tu angguk2 je.. cakap je..ok bye..hahaha

No comments:

Post a Comment

Latest newzz!

"KAKI BODEK"

Tak sah kalau satu hari kau tak mengipas untuk dapatkan sekelumit perhatian. Biar yang lainnya memandang tepat ke arah kau dan yes! misi ber...