November 10, 2016

Autokratik VS Demokratik

Manusia punya kuasa berada dalam dua landasan. Pertama, kuasa yang memberi manfaat kepda dirinya dan yang lain. Kedua, kuasa yang bisa menghancurkan dirinya dan yang lain. Kau manusia yang berada pada landasan mana? Aku jawab keduanya.

Jika kau mahu orang mendengar tiap arahannya kau, hormat padangan dan fikirnya orang terlebih dulu. Bukan mengguna segala kuasa untuk melaksana tugas tanggungjawab. Jika kau mahu orang memandang mulia dan atasnya kau, kau dulunya perlu pandang ke bawah melihat apa yang ada. Bukan hanya mendabik dada, meninggi hidung yang bak serombong kapal yang penuh debu asapnya.

Berhemah dalam setiap kata, berseloka dalam setiap senda, beramah dan mesra dengan yang bawahnya agar kewujudan kau berada dalam kesenangan semua. Kuasa bukan satu garis pengukur siapa atas,siapa bawah. siapa menang dan siapa kalah, siapa hebat siapa terlipat. Cumanya kuasa harus menjadi batu loncatan untuk mencapai sesuatu matlamatnya kau. Pemberontak akan hadirkan diri untuk menunjuk rasa ketidakpuasan hati. bikin hati ingin membalas dengan laku yang lebih kejam dari cara kau.

Aku mohon kau hidup dalam demokrasi yang pentingkan suara bakal pemberontak untuk dikunci. Ya! itu bukan lebih baik daripada hidup dalam dendaman yang tiada penghujung yang akan merusakkan jiwa lalu anda akan menjadi psiko....

p/s: Kalau tak tahu cerita, sila baca cerita sebelumnya yang berkepala PSIKO . Kau akan dapat jawapan. ya,scroll sekarang!

No comments:

Post a Comment

Latest newzz!

"KAKI BODEK"

Tak sah kalau satu hari kau tak mengipas untuk dapatkan sekelumit perhatian. Biar yang lainnya memandang tepat ke arah kau dan yes! misi ber...