November 10, 2016

PSIKO

YA! Psiko itu kau.

Definisi Terminologi:

-Psikologi
Berasal dari perkataan Yunani iaitu "psyche" yang membawa maksud jiwa. "Logos" bererti mempelajari ilmu  tentang jiwa yang merangkumi 3 aspek iaitu saintifik, tingkahlaku dan proses mental.


BENAR! 3 aspek ini sangat pentingnya dalam memainkan peranan dalam setiap individu yang bergelar manusia, Dan aku rasa kau punya fungsi untuk ketiga ini sedang berkelahi masingnya.

Jiwa kau kadanganya bagai tiada pedoman. Bercerita kisah yang tiada di dunia, yang kabur dimata. Yang kau ingin hanya melihat yang lainnya berpecah dan belah. Sama seperti jiwa kau yang bercelaru bagai nak gila. Tidak pernah aku berjumpa manusia seperti kau yang tidak bisa melihat senangnya orang. Ada saja tingkah dan tuturmu berbaur cemburu. mendesak kau membuat ragam dan onar demi memuas hati yang hasad.

Sekali lagi, aku tidak pernah berjumpa dengan manusia seperti kau yang sehari-hari mencari bahan untuk di hancur. Muka kau yang dulunya manis kini aku lihat kelat tanpa senyuman. Hati kau yang dulunya lembut kini beku dengan sikap annoying-nya kau. Bukan niat memburukkan jiwa, menghina kata cumanya aku mahu kau kembali kepada sedia kala. Kembali kepada landasan yang sepatutnya bersama aku. Ayuh bekas kawan!. Aku tahu aku bukan sebaik manusia bagai uztazah memberi usrah pada hari jumaat. Aku hanya sebagai insan yang pernah berkongsi itu dan ini pada dulunya yang hanya ingin terbaik buat kau dan masa depan kita.

Sekali lagi wahai psiko bekas kawan,
Aku sudahpun maafkan apa yang dilakunya kau. Aku sudah lupa segala cacian, hinaan dan cerita dogeng yang dilempar ke atas aku. aku sudah move on, Kau bila lagi??

p/s: Wahai bekas kawan, harap kau berada dalam keadaan yang tenang jiwanya agar kau tidak merusakkan jiwa yang lain. Kalau masih tak tenang jugak, aku nasihatkan kau pergi ke atas bangunan yang paling tiggi di tempat kau dan terus lompat dari situ ok!..heh..

p/s2: wahai diri aku, janganlah jadi orang yang kabut jiwanya dengan hasad dan dengki.

2 comments:

  1. Orang cakap, golongan macam ni jangan dilayan sangat. Kalau dia nak buat jahat, jangan ambil peduli. Tapi ada satu cara lagi, balas dengan "kebaikan". Contohnya, kalau dia baling batu, jangan balas balik dengan batu. Sebaliknya balas balik dengan baling bunga. Tapi pastikan bunga tu ada dalam pasu dan dibaling sekali.

    ReplyDelete
  2. btul tu..sy setuju..cumanya kebaikan yg dia dapat tu kadang tak dapat buka mata..buka hati dia lg..

    ReplyDelete

Latest newzz!

"KAKI BODEK"

Tak sah kalau satu hari kau tak mengipas untuk dapatkan sekelumit perhatian. Biar yang lainnya memandang tepat ke arah kau dan yes! misi ber...